تبلیغات شما


لود


۰۱ / ۵ / ۱۱ ۰۹:۲۹

صفحه اصلی / سلامت


فواید پیاده روی در لاغری و بارداری

پیاده روی درواقع یکی از بهترین نوع فعالیتهای بدنی است که  رایگان، کم خطر،  و همیشه قابل دسترس است. همینطور ورزشی است بی خرج، راحت و مناسب برای همه سنین که در هرجایی میتوان آن را انجام داد.

همچنین بهترین ورزش برای تمام سنین است که فقط  انرژی لازم دارد؛ همچنین میشه گفت پیاده روی فوایدش فقط برای شما نیست، بلکه پیاده روی که یکی از ساده‌ترین شکل‌های ورزش است می‌تواند بر کیفیت زندگی شما هم تاثیرگذار باشد.

پیاده روی  فواید دیگری هم دارد ازجمله:

۱-بهترشدن وضعیت روحی ۲- افزایش خلاقیت ۳-عملکرد قلب ۴-تقویت ریه‌‌ها ۵- پاک‌سازی پوست

۶- بارداری ۷-لاغری و تناسب اندام  و….

فواید پیاده روی بر لاغری و تناسب اندام:

 فواید پیاده روی بر لاغری و تناسب اندام:

اکثر مردم میدانند یکی از آشکار ترین فایدش چربی سوزی و لاغری می‌باشد.که این نظر مورد تایید کارشناسان سلامت بهداشت نیز هست. همچنین به گفته کارشناسان برای لاغری و کاهش وزن، پیاده روی تند که یک ورزش هوازی کالری سوز است به تنهایی کفایت نمی‌کند، بلکه پیاده روی باید همراه با یک رژیم غذایی سالم نیز باشد.

همچنین این نکته نیز باید در نظر گرفته شود که هر روز چقدر پیاده روی لازم است تا وزن ما کاهش پیدا کند.

 

در روز چقدر پیاده روی برای کاهش وزن لازم است؟

 

اگرقدم زدن را تازه شروع کرده‌اید، بهتر است در اول یک روز در میان و در مدت زمان‌های کوتاه‌تری  پیاده روی کنید و سپس به صورت تدریجی و کم‌کم این مدت زمان را  بیشتر کنید.

البته شاید اینگونه هم خوب باشد که زمانش را به بخش های ۱۰ دقیقه‌ای یا بیشتر تقسیم کنید.

زمانی فرایند چربی سوزی بدن شما سرعت می‌بخشد که بعد از گرم کردن بدن به مدت ۳۰دقیقه به‌صورت تند و بی وقفه پیاده روی داشته باشید.

به طور کلی باید حداقل ۱۵۰دقیقه (دوساعت و نیم) درهفته پیاده روی کنید، که تقریبا میشه گفت هر روز تقریبا ۳۰-۹۰دقیقه پیاده روی تند برای کاهش وزن مناسب است. البته بعضی روزا می‌توانید کمتر یا بیشتر هم تایم خود را انتخاب کنید.

 

پیاده روی کدام قسمت‌های بدن را لاغر می‌کند؟!

 

بهترین جواب برای این سوال که پیاده روی کدام قسمت بدن را لاغر می‌کند، این است که؛  یک ورزش کامل است، که تعداد زیادی از عضله ها را دربر می‌گیرد و موجب تناسب اندام درهمه نواحی بدن میشود.

ازجمله قسمتهایی که با این ورزش لاغری میشوند:

 

شکم و پهلو:

لاغر شدن شکم و پهلو میتواند بسیار کارساز باشد، چربی سوزی دراین مناطق صورت گرفته و عضلات در این قسمت را درگیر میکند.

بهتر است زمانی تمرینات حین راه رفتن را برای کاهش وزن به مدت ۳۰تا۶۰ دقیقه انجام دهید که میزان حداکثری ضربان قلب شما به ۵۰-۷۰ درصد رسیده باشد.

 

بهتر است با سرعت کم  در ۵-۱۰ دقیقه اول بعد پیاده روی را متوقف کنید و چند تمرین کششی و انعطافی انجام  دهید. بعد میتوانید به مدت ۳۰-۶۰دقیقه پیاده روی تند انجام دهید، البته زمانی که ضربان قلبتان به حد مدنظر رسید. بعد به مدت ۵ دقیقه سرعت  خود را کم کرده و بدنتان را خنک کنید. و در پایان با چند حرکت کششی ملایم پیاده روی تان را تمام کنید.

 

پاها:

عضلات پایینی بدن شامل : ران، باسن و ساق پا هستند که درواقع  بیشترین تاثیرش را دراین قسمت عضلات پایینی بدن می‌گذارد.

عضلات چهار سر ران شما بزرگترین عضلات بدن هستند، که در بلندکردن پا و حرکت رو به جلو از آن استفاده می‌شود، و همچنین عضلات همستریک که درپشت پا قرار دارد، وظیفه‌ی  حرکت روبه عقب پای شمارا برعهده دارد، درواقع این عضلات هنگام پیاده روی هر وقت که پای خودرا خم می‌کنید درگیر می‌شوند.

همینطور عضلات باسن که  از قوی ترین عضلات بدن شما هستند ،هنگامی که قدم می زنید مخصوصا اگر  شما تند و باسرعت زیاد باشد، این عضلات  تاثیر پذیری شان ازاین سرعت زیاد خواهد بود همچنین اگر روی شیب پیاده روی کنید، عضلات باسن به شدت درگیر می‌شوند.

بهترین زمان  پیاده روی برای لاغری چه زمانی است؟

⛊بهترین زمان  پیاده روی برای لاغری چه زمانی است؟

همانطورکه عیان است، یکی از بهترین راه‌های چربی سوزی و لاغری یک ورزش ساده ای به اسم “پیاده روی” است. اما فهمیدن اینکه بهترین زمان برای پیاده روی برای لاغری چه زمانی است.  بسیار مسئله مهمی است، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. بهترین زمان قدم زدن برای لاغری طبق نظر متخصصان صبح هاست.

هرچند درهر ساعتی از روز می‌توانید برای لاغری و تناسب اندام کمک بگیرید، اما از آنجاییک  درساعات اولیه روز میزان چربی سوزی بیشتر است،بهتر است صبح ها  بپردازید.

درواقع بدن ما به پیاده روی درصبح برای لاغری و تناسب اندام به چند دلیل زیر واکنش مثبت نشان می‌دهد.

1-از انجاییک صبح ها سطح قند خون در بدن پایین است ؛و بدن به یک منبع برای تامین انرژی نیاز دارد،بدن رامجبور به گشتن یک منبع می‌کند.بنابراین برای سوخت از ذخایرچربی استفاده می کند.

۲-طبق نتایج تحقیقات  که نشان میدهد اشتیاق و تمایل به پیگیری تمرینات و همچنین پایبندی به برنامه ورزشی برای یک مدت طولانی در افرادی که صبح ‌ها ورزش میکنند،بیشتر از افرادی است که ساعات دیگری را به ورزش اختصاص می‌دهند.

۳-از اونجاییک بیدار شده‌اید و بعد شروع کنید،  در صبح ها باعث هیچ گونه مشکلی به سلامتی شما وخوابتان ایجاد نمی‌کند.

۴-همان طور که می‌دانید صبح ها هوا در تمییزترین حالت ممکن قرار دارد، در چنین هوای پاکی بسیار مفید و تاثیر گذار است.

۵-چون می توانید صبح ها بعداز پیاده روی به خانه برگشته و دوش بگیرید،که این  دوش گرفتن کمک بسزایی در ازبین بردن چربی می‌کند.

 ⬛ فواید پیاده روی در بارداری:

از بهترین و کم خطرترین  ورزش های دوران بارداری می باشد که نقش زیادی در تناسب اندام زنان باردار دارد. بااین ورزش می‌توانید دوران شیرینی در بارداری را تجربه و به سلامتی این دوره را پشت سر گذارید.

همچنین دراین دوره   باعث میشه که از نظر فیزیکی سالم و فعال بمانید، ونکته دیگر دراین باره این است که دراین دوره پیاده روی نه تنها برای سلامتی مادر مفید است،بلکه برای سلامتی جنین نیز بسیار تاثیرگذار است

ازجمله فواید دیگرپیاده روی در بارداری:

۱-تناسب اندام؛ همانطور که میدانید مسئله اضافه وزن و چاقی بعد از دوره بارداری برای همه خانم ها نگران کننده است،  در رفع این نگرانی موثر است.

 علاوه بر حفظ آمادگی در عضلات بدن در خانم ها، از چاقی  و وزن  اضافی بعد بارداری تاحد امکان جلوگیری می کند.

۲-جلوگیری از افسردگی بعد زایمان: این ورزش( پیاده‌روی) باعث جلوگیری از افسردگی وهمچنین باعث افزایش گردش جریان خون بین مادر و جنین می‌شود.

۳-افزایش انرژی:انجام پیاده روی منظم در این دوره باعث افزایش سطح انرژی شما میشود و علاوه براین باعث ایجاد احساس عمومی خوبی درشمامیشود تا بتوانید به کار های روزمره خود بهتر رسیدگی کنید

۴-داشتن زایمان طبیعی: از انجاییک پیاده روی در انعطاف پذبری عضلات لگن بی تاثیر نیست،کمک میکند زن باردار یک زایمان راحت تری را تجربه کند. به همین خاطر در ماه های اخر بارداری ، پزشکان به خانم های باردار این ورزش را برای داشتن زایمان راحت و بی‌ خطر توصیه می کنند.

۵-داشتن نوزاد سالم: اگر میخواهید مادر از خطرات وبیماری های مختلف در این دوره در امان باشد ، وزن مادر و جنین در حالت متناسبی باشد و همچنین اگر میخواهید نوازد سالمی را به دنیا آورید بهتر است پیاده روی را دراین دوره در برنامه خود جای دهید.

۶-کاهش خطر زایمان زود رس: همانطور که میدانید اگر فشار خون و وزن مادر در حالت متعادل قرار گیرد، مانع زایمان زود رس می شود، که پیاده روی دراین امر بسیارموثر می باشد.

۷-پیشگیری از دیابت بارداری: بهتره بدانید که دیابت  در این دوره بارداری رابطه مستقیمی با اضافه وزن دارد.

پس همانطور که در مورد قبلی گفتیم ، پیاده روی باعث ایجاد تناسب اندام و جلوگیری از اضافه وزن در مادر می شود. پس میشه گفت درجلوگیری از ابتلا به این بیماری نیز میتواند موثر باشد.

۸-استرس کم: خانم های باردار بخاطر تغییر هورمون ها در بدنشان دچار ترس، نگرانی و یکسری افکار منفی میشوند، به همین خاطر استرس دراین دوره به نسبت زیاد است، که برای رفع این استرس پیاده روی بسیار موثر می باشد. البته ناگفته نماند که ورزش کردن درهمه ی دوران زندگی ، نه تنها در دوره بارداری ،بلکه  یکی از راه های موثر برای مقابله با استرس می باشد

 

در دوران بارداری چه مقدار پیاده روی لازم است؟!

 در دوران بارداری به صورت چند روز یک بار، مثلا  ۵ روز در هفته ، روزانه به مدت نیم ساعت بسیار مفید است.

همچنین در نظر داشته باشید که در دوران بارداری پیاده روی روزانه به مدت کم راحت تر است. پس بهتر است سرعت خود را کم کنید، یا یک ورزش دیگری رو مثل شنا انتخاب کنید.

 یکی از ورزش های ساده و در عین حال بسیار موثر در لاغری و کاهش وزن هست. وقتی که یک فرد پیاده روی میکند، تقریبا تمام عضلات شکم و پهلو و سایر نقاط بدن درگیر میشه. این مسئله باعث بالا رفتن متابولیسم و دمای بدن میشه. همچنین پیاده روی در بارداری نیز بی تاثیر نیست..

پیاده روی در ماه های بارداری میزان متفاوتی دارد و دارای فواید زیادی برای مادر و نوزاد می باشد که به کاهش استرس و تناسب اندام و … مادر کمک می کند.

تهیه کننده: نازنین دل‌ربا


حجت میرزایی


نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری رخ در وب سایت منتشر خواهد شد

در حال بارگزاری نظرات ...