تبلیغات شما


لود


۰۰ / ۸ / ۱۲ ۰۹:۴۸

صفحه اصلی / سلامت


فواید طناب زدن + نحوه طناب زدن اصولی و صحیح

کمتر کسی پیدا میشود که بگوید در دوران کودکی خود با طناب بازی نکرده باشد و یا بازی نمیکند تقریبا همه افراد از چگونگی استفاده و فواید طناب زدن با خبر هستند ولی بیشتر مواقع نحوه طناب زدن اصولی و صحیح را بلد نیستند و از وسایل اشتباه و در مکان های اشتباه از انها استفاده میکنند که باعث اسیب در افراد میشود . بیشتر ورزشکاران از فواید طناب زدن مطلع هستند و ان را جزو تمرینات خود قرار میدهند و این امر باعث افزایش و سلامت قلبی عروقی افزایش قدرت در عضله دو قلو پا ، ران ، کمر، شکم و دست میشود.

از فواید طناب زدن میتوان به تقویت اعصاب و عضله نیز اشاره کرد که باعث تقویت عملکرد فرد شده و باعث هماهنگی بین چند عضله برای انجام یک هدف مشخص میشود که این کار باعث میشود که فرد با تمرکز کردن چندین عکس العمل را برای یک کار انجام دهد یکی دیگر از فواید طناب زدن این است که شامل گروه سنی خاصی نبوده و همه افراد میتوانند از این ورزش ارزان و مفید در هر جایی استفاده کنند و نیاز خاصی به مکان مجهز ندارد و افراد میتوانند در خانه ، پارک ها ، باشگاه ها و…. به این ورزش بپردازند .

از دیگر فواید طناب زدن و نحوه طناب زدن اصولی و صحیح میتوان به نوع طناب، نحوه قرار گرفتن ان در دست، زمین یا سطحی که روی ان تمرین میکنید ، اندازه طناب و چگونگی هماهنگی ما بین چرخاندن طناب و پرش کردن اشاره کرد و همچنین تقویت عضلات، کم کردن وزن، شادابی و نشاط ، هماهنگی اعصاب و عضله و تقویت و استحکام بخشیدن به استخوان ها گفت که این ورزش را بسیار ورزشی کار امد و مفید نشان میدهد.


بیشتر بخوانید:آموزش حرکات کششی برای ورزش در منزل


فواید طناب زدن و نحوه طناب زدن اصولی و صحیح

کارهایی که باید در طناب زنی اصولی انجام داد تا تمرین به صورت شاداب و دلنشین انجام گیرد و افراد دچار اسیب و خطر نشوند .

1-طناب مناسب : استفاده از طناب های مناسب و مطمئن که هنگام تمرین پاره نشود تا باعث اسیب دیده شدن فرد شود .

2- اندازه طناب : افراد دارای قد های مختلفی هستند و تنظیم کردن طناب یکی از کارهایی است که فرد باید قبل از تمرین ان را رعایت کند و تنظیم طناب باعث بهبود عملکرد و استفاده راحت از ان میشود .

3- سطح مناسب یا زمین مناسب : انجام دادن تمرین در یک سطح مناسب باید صورت گیرد چون اگر در یک زمین ناهموار انجام شود باعث شکستگی یا در رفتگی مچ پا یا کشیده شدن عضلات پا میشود و این کا بسیار خطرناک میباشد .

 اصولی که باید در طناب زدن رعایت کرد

 اصولی که باید در طناب زدن رعایت کرد

1-گرفتن طناب  با هر یک از دستان یکی از دسته های طناب را بگیرید و مچ دستان را با زاویه 45درجه نگه دارید و طناب را جلوی بدن خود نگه دارید تا دامنه حرکتی شما برای پریدن زیاد شود تا شما به راحتی بتوانید طناب بزنید .

2- در هنگام استفاده از طناب پای خود را روی طناب بگذارید تا دو طرف اندازه طناب ها برای هر دو دست شما مساوی باشد درس در وسط پاها قرار بگیرد تا هنگام پرش به پاهای شما گیر نکند .

3- هنگام استفاده از طناب از مچ دستان تان استفاده کنید نه از کتف و پاها این کار باعث میشود که شما درست و اصولی از طناب استفاده کنید و خسته نشوید .

4- سرعت چرخش مچ دست خود را با شدت تمرین و حرکت و پرش یکسان کنید این امر باعث میشود که شما به راحتی هر میزان که میخواهید طناب بزنید و مشکلی برای شما اتفاق نیفتد اگر سرعت طناب زدن شما بیشتر باشد و شما کند تر پرش کنید باعث گرفته شدن طناب از ناحیه پا خواهید شد و اگر هر دو پای شما با طناب گره بخورد باعث افتادن و اسیب در شما میشود .

5- تمرکز و نگاه کردن اکثر افراد هنگام طناب زدن به پاهای خود نگاه میکنند و این کار باعث از دست دادن تمرکز انها میشود در طناب زدن اصولی باید تمامی اعضای بدن با هم متحد و یک دست عمل کنند و تمامی اعصاب و عضله همزمان وظایف خود را انجام دهند و این کار با تمرین زیاد صورت میگیرد و افراد میتوانند چشم بسته هم این کار را انجام دهند و به راحتی میتوانند بدون نگاه کردن به پاهای خود به طناب زنی ادامه دهند

6-در هنگام طناب زدن از لباس های راحت و کفش های ورزشی استفاده کنید تا به راحتی تمامی عضله ها بتوانند بازو بسته شوند و به انها اسیب وارد نشود نکته مهم برای بانوان در هنگام استفاده از طناب لباس زیر مناسب استفاده کنید به دلیل این که هنگام پرش با بالا پایین امدن سینه ها ممکن است عضله های سینه در اثر فشار باعث پارگی شده و به شما اسیب بزند استفاده از نیم تنه های مناسب برای جلوگیری از این موارد برای شما عزیزان توصیه میشود

کاهش وزن و چربی و سوزاندن کالری بیشتر

طناب زدن باعث کاهش وزن میشود و نتیجه ان از دویدن نرم نسبت به کالری سوزی بیشتر میباشد هر فرد در ازای یک ساعت طناب زدن بیشتر از 1300کالری می سوزاند که این یک روش بسیار عالی برای کاهش وزن میباشد که تنها به گروه سنی خاصی تعلق ندارد و همه میتوانند استفاده کنند .

بهبود هماهنگی اعصاب و عضله

اکثر افراد مبتدی هنگام طناب زدن تمرکز انها و نگاه انها به پاها میباشد که در چه زمانی از روی طناب پرش کنند که با مشکلاتی مواجه میشوند ولی با گذر زمان و تمرینات مکرر این کار باعث میشود که هماهنگی بین اعصاب و عضله شما اتفاق بیفتد چون ذهن اگاهی کامل را دارد که چه زمانی طناب جلوی پای شماست و شما کی باید پرش را انجام دهید و بدون نگاه کردن این کار را انجام میدهید .

بهبود سلامت قلب و عروق

با توجه به تحقیق پزشکان طناب زدن به سلامت قلب و عروق کمک میکند به دلیل این که در هنگام بالا و پایین پریدن از روی طناب تهویه تنفسی بیشتر میشود و قلب و ریه برای پمپاژ بیشتر خون تلاش میکنند و این امر باعث میشود که اکسیژن بیشتری به بدن وارد شود و تمامی اندامها از اکسیژن تازه و بهتری استفاده کنند .

بهبود عملکرد تنفسی

طناب زدن یکی از ورزش های هوازی بوده و اکثر ورزشکاران و مردم عادی به خاطر افزایش قدرت تنفس و بهبود ان از طناب  استفاده میکنند که باعث تنظیم تنفس و حجم ریه ای میشود و کسانی که در ورزشهای شنا و دو میدانی و یا ورزشهای رزمی ماننده بوکس نفس کم میاورند از طریق طناب زدن این موضوع را حل کرده و به راحتی به ورزش های خود ادامه میدهند.

استحکام و بهبود تراکم استخوان

 یکی دیگر از فواید طناب زدن تراکم استخوان میباشد پزشکان با توجه به آزمایشهایی که انجام داده اند با هر بار پرش که فرد انجام میدهد باعث استحکام استخوان شده و تراکم استخوان در فرد ایجاد میشود که در زمان پیری از پوکی استخوان جلوگیری میکند اکثر افراد پیر از شکستگی و پوکی استخوان رنج میبرند .

تقویت عضله های پا

تقویت عضله های پا

از فواید طناب زدن میتوان به تقویت عضله های پا اشاره کرد با هر بار پریدن و فرود امدن عضله های پا درگیر بوده و به دلیل این که فشار بدن روی ان قرار میگیرد باعث قدرتمند شدن عضله پا مخصوصا دوقلوی پا میگردد همچنین عضلات ران پا هم درگیر بوده و باعث تقویت انها هم میشود .

نتیجه گیری

فواید طناب زدن بسیار است از تقویت اعصاب و عضله تا تقویت تنفس و قلبی و عروقی و استحکام استخوان گرفته تا ارامش ذهن نیز تاثیر دارد ولی فواید طناب زدن در این شرایط اقتصادی جامعه از نظر مالی  بسیار ارزان بوده و به مکان یا جایگاه خاصی احتیاج ندارد و باعث سلامت و شادابی در فرد میشود و شامل گروه خاصی از سنین نمیشود و برای عموم قابل استفاده میباشد.


حجت میرزایی


نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری رخ در وب سایت منتشر خواهد شد

در حال بارگزاری نظرات ...