تبلیغات شما


لود


۱۴۰۱ / ۷ / ۶ ۰۹:۲۲

صفحه اصلی / سلامت


خواص و فواید گوشت ماهی چیست؟

ماهی، این خوراکی خوش مزه ی دریایی کهن، از سالم ترین غذا های این کره ی خاکی است. فواید گوشت ماهی بی شمار و سرشار از مواد مغذی همچون پروتئین و همچنین ویتامین D است و از برترین منابع اسید های چرب «امگا 3» می باشد که جهت بهبود عملکرد مغز عالی است. برای شما مخاطبان فواید گوشت ماهی را گردآوری کرده ایم. ما را در بررسی فواید ماهی همراهی نمایید.

فواید گوشت ماهی از نظر ارزش غذایی

از جمله فواید گوشت ماهی سرشار بودن آن از مواد مغذی است. ماهی ها انواع مختلفی دارند که هر کدام باشد برای شما مفید خواهد بود. بیشتر انسان ها از بهره مندی فواید گوشت ماهی بنابر دلایل خاص خود محروم هستند. اگر برای شما فواید گوشت ماهی را مطرح کنیم شامل پروتئین با کیفیت بالا، ید، انواع ویتامین و مواد معدنی است. ولی توجه داشته باشید که از بین انواع ماهی ها، ماهی های چرب از همه بهتر و به عبارتی مفید تر هستند. ماهی خال مخالی، ماهی لوتی یا سوف حاجی، ماهی تیلاپیا، سالمون، قزل آلا ی رنگین کمان، ساردین، ماهی کاد، ماهی کفال، شاه ماهی و ماهی گالیت از ماهی های با چربی بالا هستند.


بیشتر بدانید: طرز تهیه ماهی با سس قارچ


ویتامین D حل شده در چربی، برای سلامتی بسیار مفید می باشد که بیشتر مردم از آن محروم مانده اند. عملکرد این ویتامین در بدن همچون هورمون استرویدی است. همین ماده برای فانکشن بدن و مغز فوق العاده اساسی هست و زمینه ی بسیاری از بیماری ها را از بین می برد. برای تضمین امگا 3 در چرخه ی بدن، خوردن ماهی دو یا سه بار در هفته توصیه می گردد. امگا 3 خانواده ای از اسید های چرب می باشد که از ترکیب شدن دو کربن در زنجیره ی سوم و چهارم تشکیل شده است. این ماده ی مغذی جهت هماهنگ ساختن فعالیت های بدن ما ضروری است. بنابرین نه تنها در ماهی که موضوع اصلی مطلب ما است، بلکه در مغز گردو، تخم کتان و دانه ی چیا هم امگا 3 وجود دارد.

گوشت ماهی سرشار از ویتامین D

اکنون از بین فواید گوشت ماهی سراغ یکی از مهم ترین ها فواید آن برویم. واکنش ویتامین D در چرخه ی پیچیده ی بدن ما همانند هورمون استرویید است. کمبود این ویتامین در بین مردم آمریکا به میزان 41 درصد و در بین ملت ایران تا 80 درصد برآورد می شود. ماهی دارای ویتامین D می باشد، خصوصا در کبد آن ویتامین D غوغا می کند به نحوی که خوردن یک قاشق روغن کبد ماهی برابر با 200 درصد ویتامین D تامین کننده ی بدن ما است. اگر زیاد آفتاب نمی بینید و ماهی دوست ندارید، حداقل از مکمل های غذایی ویتامین D حتما استفاده نمایید.

منبع ویتامین D از فواید گوشت ماهی

فواید گوشت ماهی در مقابله با بیماری ها

می توان فواید گوشت ماهی را بر انواع بیماری ها هم بررسی کرد و به میزان تاثیر آن در روند بهبودی افراد پی ببریم. کاهش انواع سکته ها، کمک به بهبود رشد بدن، پیشگیری از آلزایمر، کاهش افسردگی و آسم، کاهش شدت اختلال خواب و مقابله با بیماری های خود ایمنی از تاثیرات مطلوب گوشت ماهی می باشد.

سکته مغزی و حمله قلبی

از شناخته شده ترین علل مرگ زودرس، سکته مغزی و حمله ی قلبی می باشد. ولی اصلا نگرانی به خود راه ندهید فواید گوشت ماهی باعث شده که از بهترین راه حل برای تامین سلامت قلب شما باشد. تحقیق های متعددی انجام شده است که نشان می دهد فواید گوشت ماه از مواجه شدن با این مشکلات جلوگیری می کند.

طی یک مطالعه ای بر روی 40 هزار نفر مردان اکتیو در حوزه ی سلامت در ایالات متحده ی آمریکا، اثبات شد که اشخاصی که به طور مرتب ماهی مصرف می کنند، تا 15 درصد از این مشکلات رها پیدا می کنند. پزشکان معتقدند که ماهی های چرب به علت دارا بودن اسید های چرب در خود، برای سلامت قلب مفیدتر است. در کل خوردن حداقل یک وعده ماهی در هفته خطر بیماری های قلبی و سکته های مغزی را پایین می آورد.


بیشتر بدانید: از علائم مهم حمله قلبی آگاه باشید


تامین رشد فیزیکی بدن افراد ضعیف

فواید گوشت ماهی به گونه ای است که برای رشد بدن ضروری است. اسید های چربی که در ماهی داخل بشقاب ما وجود دارد از خواص برجسته ی آن بوده و برای نمو تن و بدن مهم می باشد. این اسید چرب امگا 3 در بین سلول های چشم و مغز جمع می شود و به همین دلیل است که به مادران باردار و شیرده توصیه می شود تا از امگا 3 استفاده کنند.

فواید گوشت ماهی در رشد و نمو بدن

حواستان باشد که درمورد ماهی هایی که ممکن است جیوه داشته باشند احتیاط کنید. چون به شکل موثری با مشکلات مغزی ارتباط دارند. برای همین برای مادران باردار توصیه می شود که از ماهی هایی که کم تر در چرخه ی غذایی هستند استفاده کنند. همچنین از خوردن ماهی خام مثل سوشی پرهیز نمایند. چون ممکن است در کنار فواید گوشت ماهی که تا کنون شناختیم درون آن میکرو ارگانیسم هایی باشند که برای جنین آسیب بزنند. به شکل کلی ماهی دارای امگا 3 است ک برای رشد مغز و چشم حیاتی می باشد. مادران باردار و شیرده حتما در برنامه ی غذایی خود ماهی را داشته باشند.

افزایش سلول های خاکستری و پیشگیری از آلزایمر

یکی از نشانه های پیری فرسوده شدن عمل مغز است که در رابطه مستقیم با بالا رفتن سن رخ می دهد. در ابتدا این موضوع نرمال و طبیعی به نظر می رسد ولی بعدا بیماری های عصبی شدید تری مثل آلزایمر گریبان گیر افراد سالمند می گردد.

این جا است که فواید گوشت خود را بیشتر نشان می دهد. آزمایش هایی نشان می دهند که خوردن ماهی باعث کم شدن زوال عقل می شود، چون امگا 3 موجود در ماهی باعث تقویت قشر خاکستری موجود در نواحی مختلف مغز می شود. قشر خاکستری در تنظیم احساسات و عواطف فرد نقش ایفا می نماید و امگا 3 موجب تثبیت خاطرات در ذهن افراد می شود.

ضد افسردگی و ضد آسم

افسردگی یک بیماری روحی روانی می باشد که موجب کاهش میل به زندگی می شود، علاقه انسان را نسبت به چیز هایی که همیشه خوش آیند او بوده کم می کند و اشتها را تا حد زیادی از بین می برد. ما در فواید گوشت ماهی، به خاصیت ضد افسردگی آن می توانیم اشاره کنیم.

ضد آسم بودن از فواید گوشت ماهی

امگا 3 حل شده در چربی ماهی، چه در کنار دارو های ضد افسردگی چه بدون آنها در بالا رفتن میزان شادی بسیار موثر واقع می شود. همین اسید های چرب ماهی در هضم بهتر دارو های ضد افسردگی عملکردی عالی دارد. مطالعات زیاد و آزمایش های کنترل شده ی فراوانی در اثبات بالا رفتن کیفیت زندگی انسان ها و شادی آنها از جمله فواید ماهی به عمل آمده است.

از دیگر فواید گوشت ماهی مقاوم کردن بدن افراد، مخصوصا کودکان در برابر آسم است. آسم یک بیماری شایع در چند دهه ی اخیر می باشد. تنگی نفس یا آسم در واقع بر اثر التهاب در مجرای تنفسی بدن به وجود می آید. کودکان با مصرف ماهی در وعده های غذایی خود از ابتلا به آسم تا 24 درصد در امان می مانند. ولی در میان بزرگسالان این اثر مثبت از فواید گوشت ماهی هنوز به شکل قطعی شناسایی نشده است.

فواید گوشت ماهی در مقابله با بیماری خود ایمنی

از جمله فواید گوشت ماهی، مقابله آن با بیماری های خود ایمنی است. در یک تعریف ساده از بیماری های خود ایمنی می توانیم بگوییم که گاهی سلول های ایمنی بدن به اشتباه به بافت های خود بدن به جای دفاع، حمله می کنند و آن را از بین می برند.

نمونه بارز آن دیابت نوع یک است که سلول ها به پانکراس حمله کرده و به آن آسیب می رسانند. داشتن امگا 3 که از فواید گوشت ماهی است در نتایج ابتدایی آزمایشات محققان نشان می دهد که این اسید چرب با کاهش ابتلا به دیابت نوع اول در خردسالان و دیابت خود ایمنی در بزرگ سالان به احتمال بالا اثر مثبت می گذارد.

تاثیر ماهی درکاهش اختلال خواب

اختلال در خواب از جمله مشکلات شایع در بین مردم کل دنیا است. خیلی از اهل علم معتقدند که این عارضه از بیشتر شدن انتشار نور آبی می باشد. عده ای دیگر از محققان کمبود ویتامین D را از علت های ایجاد اختلال در خواب می دانند. در یک آزمایش 6 ماهه بر روی 95 مرد بالغ سرنخی از فواید گوشت ماهی پیدا شده که مصرف ماهی سالمون به مدت 3بار در هفته، خواب ایشان را بهبود بخشیده است. در یک جمله مصرف ماهی به دلیل داشتن ویتامین D خواب شما را تنظیم خواهد کرد.

فواید گوشت ماهی بر اختلال خواب

 

کلام آخر
تا کنون فواید گوشت ماهی را از سیر تا پیاز برای شما عزیزان در بالا آوردیم. به نظر می رسد به کار بردن ماهی در وعده های غذایی در هر هفته 2 یا 3 بار ما را از فواید بی شمار خود بهره مند می سازد. از سویی دیگر ماهی گزینه ای خوب برای ایجاد تنوع در بین انواع خوراکی های ایرانی است. غذاهایی مانند ناگت ماهی، ماهی کیلکا، ماهی حسون و ماهی سرخ شده برای وعده های غذایی مناسب می باشد.

اگر دقت کنید متوجه می شوید که پخت ماهی آسان است، ولی حواستان باشد تا ترجیح خود را بیشتر بر ماهی های آزاد بگذارید. چون از مواد شیمیایی کم تری در رشد آن استفاده شده است. البته ماهی پرورشی نیز بین توصیه های ما قرار دارد چون هر چه که باشد فواید گوشت ماهی پرورده هم بیشتر از مضراتش خواهد بود.

گرد آورنده: رها مقصودی


حجت میرزایی


نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری رخ در وب سایت منتشر خواهد شد

در حال بارگزاری نظرات ...