تبلیغات شما


لود


۱۴۰۰ / ۶ / ۲۲ ۰۳:۰۱

صفحه اصلی / سلامت


ویتامین e چیست؟ + خواص و فواید ویتامین e برای بدن و زیبایی

ویتامین e یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که برای پوست و مو، سلامتی قلب و درمان انواع بیماری‌ها از سرطان تا آلزایمر مفید است. در این مقاله شما را با خواص ویتامینE آشنا می‌کنیم.


بیشتر بخوانید:ویتامین c چیست و در کدام مواد غذایی وجود دارد؟ + علائم کمبود ویتامین c


ویتامین e چیست؟

ویتامینE از ویتامین‌های محلول در چربی است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی نیز شناخته می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد، محافظت می‌کنند و می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی یا حتی آلزایمر را کاهش دهند.

کشف ویتامین e

این ویتامین در سال 1920 میلادی کشف شد. دانشمندان در سال 1936 میلادی موفق شدند گونه‌ای از ویتامینE را از جوانه‌ی گندم استخراج کنند و نام آن را آلفا-توکوفرول گذاشتند. بعدها انواع دیگری از این ویتامین با نام‌های بتا-توکوفرول و گاما-توکوفرول هم کشف شد که البته از نظر تاثیرگذاری ضعیف‌تر بودند.

بدن ما قادر به تولید ویتامین e نیست!

این ویتامین از جمله ویتامین‌هایی است که بدن ما قادر نیست تولید کند. بنابراین باید با خوردن غذاها یا مکمل‌ها آن را به بدن خود برسانیم

کمبود ویتامینE را می‌توان با مصرف مواد غذایی از جمله انواع آجیل، روغن‌های گیاهی و برخی از سبزیجات، یا از طریق مکمل‌هایی مثل قرص ویتامینE برطرف کرد.

مهم ترین عامل تقویت سیستم ایمنی

ویتامین E یکی از مهم‌ترین عوامل برای تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از پیری زودرس پوست و داشتن سیستم بینایی سالم است. با این حال هنوز تمام فواید و مضرات ویتامینE مشخص نیست.

مقدار مصرف ویتامین e

طبیعی است که خوردن بیش از حد این ماده می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین حتما پیش از مصرف قرص یا مکمل ویتامینE باید با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید.

منابع ویتامین e کدامند؟

منابع ویتامین e کدامند؟

ویتامین E به طور طبیعی در ۸ فرم شیمیایی وجود دارد که در بین آن‌ها آلفا-توکوفرول تنها فرمی است که می‌تواند نیازهای انسان را برآورده کند.

مهم‌ترین مواد غذایی حاوی این نوع از ویتامینE

  • دانه آفتابگردان
  • روغن زیتون
  • آووکادو
  • بروکلی
  • فندق
  • انبه
  • بادام
  • کیوی
  • اسفناج
  • بادام زمینی
  • گوجه فرنگی

همچنین می‌توان ویتامینE را به صورت مکمل‌های دارویی خوراکی مثل کپسول ویتامین ای 400، قرص ویتامین ای و قطره‌های خوراکی مصرف کرد.

ویتامین ای داروی شگفت انگیز

ویتامینE یک داروی شگفت انگیز است می تواند طیف وسیعی از مشکلات قلبی و خونی از جمله:

  • شریان های مسدود شده
  • فشار خون بالا
  • شریان های سخت شده در پا
  • وریدهای واریسی
  • دیابت و عوارض مرتبط
  • آلزایمر و زوال عقل

را به راحتی درمان کند.

دیگر خواص ویتامینE

  • سلامتی چشم ها
  • ایمنی جنین در رحم
  • سلامت زنان
  • ناتوانی جنسی در مردان
  • بهبودی پوست خشک

خواص ویتامین e برای مو و پوست

این ویتامین برای مو فوق العاده عمل می کند و خواصش در جلوگیری از سفید شدن مو و درمان موخوره بی نظیر است، البته خواص بسیار مناسب دیگری هم برای پوست و مو به همراه دارد.

پوست خشک شده را مرطوب می کند

برای این کار شما نیاز به روغن ویتامین ای، مرطوب کننده یا روغن حامل مانند روغن زیتون و یا سرم جلبک دریایی نیاز دارید

طریقه استفاده

  1. چند قطره روغن ویتامین E را با لوسیون مرطوب کننده شبانه خود مخلوط کنید
  2. قبل از رفتن به رختخواب آن را به بدن خود بمالید

هشدار:
اگر پوست نرمال یا چرب دارید، باید به توصیه های متخصص پوست عمل کنید!


رفع پیری زودرس پوست

ویتامین E تمام احتمالات پوست شما را برای پیر شدن، چروک و شل شدن تغییر می دهد و آن را جوان و سفت نگه می دارد.

درمان آفتاب سوختگی

ویتامینE همچنین می تواند به بهبود سریع آفتاب سوختگی کمک کند.

طریقه مصرف

چند قطره روغن ویتامین E را به آرامی بر روی محل سوختگی خود بمالید.

روشن کنندگی لکه های تیره

لکه های تیره می توانند توسط عوامل مختلفی از قبیل آسیب های رادیکال آزاد، پیری، مشکلات کبدی و غیره ایجاد شوند؛ ویتامینE می تواند چنین مشکلاتی را کاهش دهد.
برای اینکار شما نیاز به کپسول ویتامینE و مرطوب کننده یا روغن حامل مانند روغن زیتون دارید.

طریقه استفاده

  1. کپسول ها را پاره کنید
  2. آنها را با لوسیون بدن یا روغن حامل مورد نظرتان مانند روغن زیتون مخلوط کنید
  3. آن را روی لکه های تیره بدنتان بمالید
  4. تا زمانی که لکه ها به مراتب روشن تر نشده اند این کار را یکبار در روز انجام دهید

 

بهبود دهنده ناخن های خشک

روغن ویتامینE یک درمان مؤثر برای ناخن های خشک و ترک خورده است.

طریقه استفاده

چند قطره روغن ویتامینE را روی ناخن های خشکتان بریزید و آن را ماساژ دهید.

درمان علائم کششی و چروک

خواص ویتامین e برای مو و پوست

روغن ویتامین E برای به تعویق انداختن علائم کششی و چروک مفید است.

طریقه مصرف

استفاده منظم از این روغن بر روی علائم کششی و چروک همراه با حرکات ملایم ماساژ ،باعث کاهش این علائم می شوند.

بهبود تاول تبخالی

روغن ویتامینE برای قطع و کاهش تاول تبخالی شناخته شده است.

طریقه استفاده

یک کپسول روغن ویتامین E را سوراخ کنید و آن را به صورت مستقیم روی تاول تبخالی بریزید.

درمان سوختگی های جزئی

روغن ویتامین E می تواند برای درمان سوختگی های جزئی و صدمات استفاده شود.

طریقه مصرف

  1. چند قطره روغن ویتامینE را بر روی یک تکه پنبه بریزید و به آرامی در قسمت سوختگی قرار دهید.
  2. اطمینان حاصل کنید که قبل از روغن زدن، سوختگی خنک شده است
  3. این کار را چند روز تکرار کنید، تا به طور کامل سوختگی خوب شده باشد

طریقه درمان جای زخم

  1. چند قطره روغن ویتامین E را به بافت جای زخم بزنید با صرف نظر از این که آیا آن جای زخم کهنه یا هنوز تازه است
  2. به آرامی روغن را در یک حرکت دایره ای، روی اسکار ماساژ دهید

ممانعت از سرطان پوست

روغن ویتامین E به طور موثر از سرطان پوست جلوگیری می کند.

طریقه مصرف

  1. حدود 4 تا 5 قطره روغن ویتامین E را به کرم ضد آفتاب خود اضافه کنید
  2. قبل از خروج از منزل از آن استفاده کنید

درمان اختلالات پوستی

خواص ویتامین e برای مو و پوست

ویتامین E یک درمان مؤثر برای اختلالات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس است.

طریقه مصرف

روغن ویتامین E را دو بار در روز به طور منظم برای بهبودی سریع روی محل مورد نظر بمالید.

مزایای ویتامین E برای مو

رشد مو

ویتامینE رشد مو را تحریک می کند، فولیکول های آسیب دیده مو را تعمیر می دهد و باعث رشد موهای سالم می شود

برای رشد مو با ویتامینe شما نیاز به کپسول این ویتامین و یکی از دو روغن ناگیل یا زیتون نیاز دارید.

طریقه استفاده برای رشد مو

  1. کپسول ویتامینE را سوراخ کنید و عصاره آن را با روغن نارگیل گرم یا روغن زیتون مخلوط کنید
  2.  مو و پوست سر خود را با این مخلوط ماساژ دهید
  3. بگذارید حدود 30 دقیقه بماند
  4. آن را با آب گرم بشویید

مانع سفید شدن زودرس مو

روغن ویتامین E در کاهش سرعت فرآیند پیری بسیار موثر است، چه برای پوست یا چه برای موهای شما.

طریقه درخشان کردن موها

روغن موی خود را با روغن ویتامینE به صورت منظم ماساژ دهید و آن را با شامپو نرم کننده خود مخلوط کنید و مصرف کنید، تا موهایی سالم تر و شفاف تر از قبل داشته باشید.

بهبود مو خوره

مو خوره به پایان می رسد و دیگر آسیب های ناشی از خشکی مو از مصرف اتو مو، پیچاندن مو و رنگ کردن مو به دست می آید که می توانند با کمک ویتامین E در خانه درمان شوند.

مواد لازم برای بهبود مو خوره

  • 2 اونس روغن ویتامین E
  • 3اونس روغن جوجوبا
  • 3اونس روغن نارگیل
  • 3 اونس روغن زیتون
  • 3اونس روغن کنف
طریقه استفاده
  1. روغن زیتون، نارگیل، کنف و روغن جوجوبا را با هم مخلوط کرده تا مخلوط روغنی جدیدی به دست آید
  2. سپس روغن ویتامینE را به مخلوط اضافه کنید

این مخلوط را می توان به عنوان یک روغن داغ و یا به عنوان یک سیلانت برای درمان مو خوره استفاده کرد.

منابع غذایی حاوی ویتامین e

برخی از منابع غذایی که می توانند به طور طبیعی به کمبود ویتامین های شما کمک کنند.

دانه های آفتابگردان

یک اونس از دانه های آفتابگردان خشک شده، 4 الی 7 میلی گرم ویتامینE را به بدن می رساند که این 90% میزان نیاز روزانه افراد است

پیدا کردن دانه های آفتابگردان دشوار است، اما می توانید آنها را با روغن آفتابگردان نیز جایگزین کنید، میزان 5.6 میلی گرم ویتامین E.

آووکادو

فقط نیمی از آووکادو حاوی 2 میلی گرم ویتامینE و 161 کالری است. این یک تکه بزرگ از هر دو ویتامین E برای شما و همچنین کالری شماست.

دانه کاج

یک اونس از آجیل کاج حاوی 2.6 میلی گرم ویتامینE و 191 کالری است. می توانید انتخاب کنید آجیل کاج در سالاد خود بریزید یا از روغن دانه کاج استفاده کنید.

اسفناج

بسیار مغذی است و حاوی مقادیر خوبی از کلسیم و همچنین ویتامینE می باشد. یک فنجان اسفناج آب پز شده می تواند برای 20% محتوای ویتامین E مورد نیاز روزانه را تشکیل دهد. این نیز یک منبع خوب فیبری است که به مدیریت وزن کمک می کند.

کلم

کلم سبز حاوی مقدار مناسبی از ویتامین E می باشد و غنی از بسیاری از مواد مغذی است. یک فنجان کلم آب پز شده می‌تواند 60% نیاز روزانه ویتامینE شما را پوشش دهد.

برگ شلغم

این سبزی پرطرفداری نیست اما دارای مواد مغذی بالایی است. نصف فنجان برگ شلغم حاوی 2.9 میلی گرم ویتامینE و تنها 24 کالری است.

چغندر برگی

چغندر برگی سالمترین در میان تمام سبزیجات حاوی ویتامین های A، C و K و همچنین ویتامینE است. یک فنجان چغندر برگی پخته شده %17 نیاز روزانه ویتامینE شما را تامین می کند.

برگ خردل

مانند چغندر برگی و برگ خردل حاوی انواع مختلفی از مواد مغذی ضروری است. یک فنجان برگ خردل پخته شده حاوی حدود %14 میزان مورد نیاز ویتامین E شما است.

بادام

دانه ها معمولا دارای غلظت بالایی از ویتامین E هستند، مانند بادام که حاوی 7.5 میلی گرم در هر اونس است.

جعفری

جعفری نه تنها ایده عالی برای طعم و بافت خوب برای سالاد است بلکه به اندازه کافی غنی از ویتامین E می باشد.

خطرات کمبود ویتامین e در بدن

خطرات کمبود ویتامین e در بدن

ویتامین E ماده ای مغذی ضروری برای سلامت و پیشرفت و نگهداری بدن انسان است.

کمبود ویتامین E در به این صورت ها بروز پیدا می کند:

  • آب مروارید
  • خشکی پوست
  • گرفتگی عضلات پا
  • مشکلات تولید مثل و باروری
  • کاهش میل جنسی
  • مشکلات گوارشی
  • کم خونی شدید

خطرات مصرف بیش از حد ویتامین e

مصرف زیاد ویتامین E شامل مصرف خوراکی یا مصرف موضعی آن می شود

هنگام مصرف خوراکی آن، توصیه می شود دوز را به 15 میلی گرم در روز محدود کنید.

مصرف بیش از این حدش، ممکن است عوارض جانبی جدی را ایجاد کند.

دیابت

ویتامین E می تواند خطر ابتلا به نارسایی قلبی را در افراد مبتلا به دیابت افزایش دهد.

داشتن سابقه مسائل قلبی

ویتامین E می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی را در افراد مبتلا به سابقه مشکلات مرتبط با قلب افزایش دهد.

سرطان قلب و سرطان گردن

افراد مبتلا به سرطان گردن یا قلب باید از مصرف بیش از 400 iu ویتامین E در روز جلوگیری کنند.


دانستنی:

 از آنجا که ویتامین E رقیق کننده خون است، می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد و از این رو نباید قبل و بعد از عمل جراحی مصرف شود!


سخن آخر

در نهایت امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شود و نهایت استفاده را از آن بکنید.


حجت میرزایی


نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری رخ در وب سایت منتشر خواهد شد

در حال بارگزاری نظرات ...