تبلیغات شما


لود


۱۴۰۱ / ۲ / ۲۱ ۰۲:۳۷

صفحه اصلی / سلامت


معرفی ورزش های مناسب برای غلظت خون و کنترل آن

ورزش مناسب برای غلظت خون و درمان غلظت خون با ورزش مهم‌‍ ترین مطالبی هست که در این مقاله درمورد آن بحث خواهیم کرد؛ تمرينات بدني در ورزشكاران كه باعث افزايش توان بدني و بهبود اكسيژن مصرفي مي‌شود، در افزايش حجم خون موثر بوده و منجر به ظرفيت و كارايي بدن مي‌شود. ورزشكاراني كه از تمرينات بدني خوبي برخوردار هستند، غلظت‌هاي هموگلوبين بالاتر و نيز تعداد اريتروسيت بيشتري در خون محيطي نسبت به افراد تمرين نكرده دارند. نتايج اين بررسي كه بر روي 90 دانش آموز ورزشكار و غير ورزشكار شهر تهران با دامنه سني 15 تا 17 سال به روش كاملا تصادفي انتخاب و تحت آزمون ورزشي ”بروس” به فعاليت پرداختند، حاكي است: ميانگين عوامل خوني در نزد نوجوانان ورزشكار و غير ورزشكار متعاقب يك فعاليت ورزشي بيشينه افزايش يافته است. اين امر با يافته‌هاي اكثر پژوهشگران مبني بر اينكه فعاليت‌هاي بدني شديد در افزايش تجمع هموگلوبين، هماتوكريت و تعداد اريتروسيت‌هاي خون موثر است، مطابقت دارد. هر چند افزايش و تغييرات در عوامل فوق به مدت و پيوستگي فعاليت و شرايط بيروني همچون درجه آمادگي و مهارت افراد بستگي دارد، هر اندازه فعاليت بيشتر و طولاني‌تر باشد موجب بروز تغييرات بيشتري خواهد شد. در ادامه ورزش های مناسب برای غلظت خون را برایتان معرفی می کنیم.


بیشتر بخوانید: چگونه غلظت خون را پایین بیاورییم؟


فهرست مطالب مقاله درمان غلظت خون با ورزش

معرفی ورزش های مناسب برای غلظت خون

خون و عملکرد آن در بدن

تعریف غلظت خون/ورزش های مناسب برای غلظت خون

معرفی ورزش های مناسب برای غلظت خون

معرفی ورزش های مناسب برای غلظت خون موضوع انتخابی ما برای افزایش سطح اطلاعات عمومی در حوزه سلامت جسمانی شما! می‌دانید که خون به عنوان حیاتی ترین مایع بدن ما با ترکیبی از پلاسما، گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها است که وظیفه حمل و انتقال اکسیژن و موادغذایی و دفع ضایعات سلولی را بر عهده دارد.

غلظت خون به عنوان یکی از عارضه های تغییر در ماهیت خون، می‌تواند منجر به بروز مشکلات عدیده ای در بدن می شود که این خود، ناشی از عوامل گوناگونی است.

واضح است که مقابله با کم تحرکی، و داشتن سبک زندگی پویا و فعال به میزان بسیار زیادی در برطرف شدن این عارضه موثر است اما در خصوص انواع ورزش ها از جمله ایروبیک (هوازی) و بدنسازی چطور؟ در این مجال با بررسی و معرفی ورزش های مناسب برای غلظت خون همراه شما هستیم؛ شما نیز با ما همراه باشید.


برای اطلاعات بیشتر بخوانید: غلظت خون در بیماران کرونایی


خون و عملکرد آن در بدن

معرفی ورزش های مناسب برای غلظت خون

نتایج تحقیقات به عمل آمده حاکی از آن است که خون حدود ۷ الی ۸ درصد وزن بدن را به خود اختصاص داده است؛ در انسان بالغ نیز به‌طور میانگین ۵ لیتر از حجم بدن را خون تشکیل می‌دهد.

هرکدام از ترکیبات مذکور در خون یعنی پلاسما، گلبول‌های قرمز و سفید و پلاکت‌ها وظیفه خاصی در بدن بر عهده دارند؛ و تعداد هرکدام از آن‌ها باید در خون به‌اندازه تعادل باشد. مثلا در حالت طبیعی ۵۵ درصد خون را پلاسما و ۴۵ درصد دیگر را گلبول‌های سفید، قرمز و پلاکت‌ها تشکیل می‌دهند. افزایش یا کاهش هرکدام از آن‌ها بدن را با بحران جدی مواجه می‌کند.

همانطور که اشاره شد یکی از وظایف خون دفع ضایعات سلولی است، بنا بر این اگر روش تغذیه و یا سبک زندگی ما درست و اصولی نباشد خون بدنمان به تدریج آلوده می شود؛ در واقع می‌توان گفت که خون به شدت تیره است و دیگر شفاف نیست!

برای جلوگیری از این قبیل مشکلات باید زندگی پرتحرک داشته باشید و رژیم غذایی‌تان سرشار از میوه‌ها و سبزیجات تازه باشد.

تعریف غلظت خون/ورزش های مناسب برای غلظت خون

آنچه که به عنوان غلظت خون در میان اهل علم شناخته شده، نوعی بیماری است که با افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون عارض میشود؛ گفتنی‌ست در نتیجه ازدیاد تعداد گلبول‌های قرمز خون، جریان خون به سمت اندام‌های بدن کاهش ‌یافته و حتی گاهی لخته خون تشکیل می‌شود.

آنچه که در منابع پزشکی در خصوص غلظت خون درج شده این است که حجم اصلی گلبول‌های قرمز را هموگلوبین یا همان پروتئین حمل‌کننده اکسیژن تشکیل داده است و غلظت خون زمانی بوجود می آید که اکسیژن کافی در بدن وجود نداشته باشد.

با کمبود اکسیژن در بدن، هورمونی به نام اریتروپویتین از کلیه ترشح می‌شود؛ این هورمون، مغز استخوان را برای ساخت بیشتر گلبول قرمز تحریک می‌کند تا بتواند کمبود اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن را با افزایش گلبول قرمز جبران کند. اگر میزان هموگلوبین خون در آقایان بیشتر از ۱۸ و در خانم‌ها بیشتر از ۱۶ در دسی‌ لیتر باشد، می‌گوییم فرد دچار غلظت خون است.

اما نگران نباشید ما با معرفی ورزش های مناسب برای غلظت خون همراه شماییم.

عوامل بروز غلظت خون/ورزش های مناسب برای غلظت خون

  1. زندگی در ارتفاعات و مناطق صنعتی و آلوده: مثل زندگی کوهستان، به دلیل کمبود اکسیژن در ارتفاعات باعث غلظت خون در طولانی‌مدت می‌شود.
  2. عوامل ژنتیکی: ۵ تا ۱۰ درصد دلیل ایجاد مشکل غلظت خون بالا زمینه‌های ارثی است. هموگلوبین خون در این افراد به‌راحتی اکسیژن را به بافت‌ها تحویل نمی‌دهد که درواقع به آن هموگلوبین غیرطبیعی گفته می‌شود.
  3. استرس و اضطراب: استرس و فشار‌های روانی سبب افزایش ترشح آدرنالین و درنتیجه بروز انقباضات عروقی می‌شوند، بدین ترتیب پلاسمای خون به خارج عروق نشت کرده و نسبت آن به گلبول قرمز کاهش پیدا می‌کند.
  4. بیماری های کلیوی: در این زمان کلیه‌ها هورمونی به نام اریتروپویتین تولید می‌کنند که باعث افزایش سرعت تکثیر سلول‌های خون‌ساز می‌شود.
  5. استعمال دخانیات: سیگار یا قلیان کشیدن باعث پر شدن دود در ریه‌ها شده و درنتیجه باعث کاهش اکسیژن در بدن می‌شود.
  6. مکمل های هورمونی:هورمون های استروییدی به جهت درمان بیماران خاص تولید شده اند ولی متاسفانه ورزشکاران با سو استفاده از این هورمون ها گاه تا ده ها برابر دز پزشکی توصیه شده درصدد دستیابی به رشد عضلانی هستند که به طور قطع نتایج حاصله از مصرف هورمون ها مقطعی ولی اثار سوئ مصرف انها گاه تا پایان عمر گریبانگیر ورزشکاران خواهد بود.
  7. بیماری های ریوی و قلبی: در این بیماری‌ها فرد دچار کمبود اکسیژن شده و به‌مرور با غلظت خون روبرو می‌شود.
  8. تمرین‌های بدنسازی سنگین: ورزشکاران رشته های قدرتی به ویزه بدنسازان و کسانی که عمد تا از وزنه ها برای متناسب نگه داشتن اندام خود استفاده می کنند؛ یکی از دلایلی که به سختی از خواب بیدار می شوند و بی حوصله هستندهمین غلظت خون است.

هوازی (ایروبیک) قاتل غلظت خون از ورزش های خوب

هوازی (ایروبیک) قاتل غلظت خون از ورزش های خوب

بهترین راه کار برای خروج از این معضل خونی انجام تمرینات هوازی و استقامتی است هوازی باعث می شود پلاسما یا بخش مایع خون افزایش پیدا کند.

*********************************************************************************

در آخر باید در کنار درمان غلظت خون با ورزش حتما به تغذیه خود توجه کنیم. و رعایت این اصول نیز به تعادل غلظت خون خیلی کمک می کند.


مریم تقی‌زاده