تبلیغات شما


لود


۰۱ / ۷ / ۶ ۰۹:۲۳

صفحه اصلی / سلامت


خوراکی پر کالری ممنوعه در وعده های غذایی که باید شناخت!

یکی از نیازهای اساسی انسان، نیاز به خوردن و آشامیدن برای تأمین انرژی مورد نیاز فعالیت های روزانه است و ما برای رفع این نیاز به غذاها و خوراکی های متفاوتی روی می‌آوریم که برخی از آن‌ها غذاهای پرکالری و پر انرژی محسوب می‌شوند و برخی دیگر کالری و انرژی کم‌تری دارند. نوع و میزان کالری موجود در غذاها ارتباط مستقیمی با سلامت انسان دارند؛ به عبارت دیگر برخی از غذاها مفید و برخی دیگر مضرند. شناخت انواع خوراکی پر کالری از نظر میزان کالری که دارند و تأثیری که بر سلامت انسان می‌گذارند مهم و ضروری به نظر می‌رسد. از طرفی، خوراکی پر کالری و میزان استفاده از آن‌ها با مسائلی مانند چاقی و لاغری مرتبط هستند و با تأثیر بر تناسب اندام ما، نقش مهمی را در اعتماد به نفس، روابط و پذیرش اجتماعی، احساس خوب، توانایی‌های جسمانی و به طور کلی در زندگی روزمره‌ی ما ایفا می‌کنند.

شش خوراکی پر کالری ممنوعه

معرفی شش خوراکی پر کالری ممنوعه

با افزایش روز افزون تنوع خوراکی‌ها و نقش مهمی که کیفیت خوراکی‌ها در سلامتی جسمی و روانی ما بازی می‌کنند، کسب دانش و اطلاعات درحوزه‌ی تغذیه و شناخت خوراکی‌هایی که ارزش غذایی بالاتری نسبت به سایر خوراکی‌ها دارند، از حیاتی‌ترین مهارت‌های زندگی فردی، گروهی و خصوصاً خانوادگی به حساب می‌آید. سعی ما بر این است که با شناساندن چند خوراکی پر کالری و مضر که می‌تواند سلامت افراد و خانواده‌ها را مورد تهدید قرار دهد، قدمی هرچند کوچک در جهت ارتقای سلامت جامعه بر داریم. در همین راستا، در ادامه به معرفی شش خوراکی پر کالری ممنوعه خواهیم پرداخت که تا جایی که ممکن است باید از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

غذاهای سرخ شده

سرخ کردن یک از رایج‌ترین روش‌های پخت و پز در دنیا است. این شیوه ی پخت و پز به دلیل آسان و ارزان بودن، به شکل گسترده‌ای در رستوران‌ها و فست فودها مورد استفاده قرار می‌گیرد. غذاهای سرخ شده مطابق ذائقه‌ی قشر گسترده‌ای از مردم است و اقبال مردم به این نوع غذاها روز به روز بیش‌تر می‌شود. با این حال، غذاهای سرخ شده، کالری و چربی (خصوصاً چربی ترانس) بسیار بالایی دارند و به همین جهت مصرف این نوع غذاها که خوراکی پر کالری محسوب می‌شوند، توصیه نمی‌شود.

وقتی شما برای سرخ کردن مواد غذایی مانند سیب زمینی آن را به طور کامل در روغن فرو برده و می‌پزید، میزان چربی و کالری آن به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند که برای سلامتی انسان ممکن است مضر باشد. غذاهای سرخ شده نسبت به مشابه‌های سرخ نشده کالری بالاتری دارند. چرا که آب از دست می دهد و چربی (روغن) جانشین آب آن می‌شود. به عنوان مثال ۱۰۰ گرم سیب‌زمینی پخته شده حاوی ۹۳ واحد کالری و ۰ گرم چربی است. حال آن که ۱۰۰ گرم سیب‌زمینی سرخ شده دارای ۳۱۹ واحد چربی و حدود ۱۷ گرم چربی است. مصرف زیاد غذاهای سرخ شده علاوه بر عوارضی چون چاقی، بیماری‌های خطرناکی مانند انسداد عروق و سایر انواع بیماری‌های قلبی و عروقی را به دنبال دارد.


بیشتر بدانید: غذای سرخ کردنی عامل بروز بیماری های قلبی


نوشابه و آبمیوه‌های گازدار

خوراکی پر کالری دیگری که اکثر مردم از مصرف آن بسیار لذت می‌برند، نوشابه‌ها و آبمیوه‌های گازدار است. مصرف زیاد نوشابه‌های گازدار منجر به اعتیاد می‌شود. چرا که شرکت‌های تولید کننده‌ی نوشابه و آبمیوه‌های گازدار مقدار قابل توجهی کافئین به محصولات خود اضافه می‌کنند که باعث وابستگی مصرف کننده به این خوراکی پر کالری می‌شود.

میزان بالای شکر در این نوشیدنی‌ها عامل چاقی دیابت است. یک بطری ۲۰ اونسی نوشابه حدود ۱۷ قاشق چای خوری شکر و ۲۴۰ واحد کالری دارد که فاقد ارزش غذایی و افزودنی‌هایی مانند رنگ کاراملی که در این خوراکی پر کالری به وفور یافت می‌شود، با چندین نوع سرطان ارتباط مستقیمی دارد. کاهش سطح کلسیم، از بین رفتن مینای دندان، افزایش ریسک ابتلا به دیابت و چاقی از دیگر مضرات مصرف زیاد نوشابه و آبمیوه‌های گازدار است. فشار خون بالا و کبد چرب نیز از عوارض مصرف این خوراکی پر کالری است. بنابراین باید سعی کرد حتی‌الامکان از مصرف نوشابه و آبمیوه‌های گازدار خودداری کرد و آن‌ها را با نوشیدنیها و خوراکی‌های مفیدتر جایگزین کرد.

خوراکی پر کالری پیتزا

انواع پیتزا و فست فودها

پیتزا جزء خوراکی پر کالری و در عین حال مضری است که طرفداران بی‌شماری دارد. اغلب پیتزاها حاوی سوسیس و کالباس یا نمونه‌های مشابه‌اند که خوراکی پر کالری محسوب شده و در ابتلا به چاقی و انواع سرطان‌ها نقش دارند. خمیر پیتزا نیز با داشتن مخمر، ممکن است عملکرد اسید معده را دچار اختلال کرده و موجب ریفلاکس معده شود. افرادی که دچار بیماری‌های گوارشی هستند، باید در مصرف این خوراکی پر کالری احتیاط کنند. مصرف بیش از اندازهٔ پیتزا باعث ایجاد قند خون کاذب می‌شود و قند خون کاذب نیز از عوامل مؤثر در بالا رفتن فشار خون است. پیتزا یک خوراکی پر کالری با ارزش غذایی نسبتاً پایین است که به شما احساس سیری کاذب می‌دهد که دلیل آن وحود هورمون لپتین در این ماده‌ی غذایی است.

سایر فست فودها عوارض به مراتب بالاتر و ارزش غذایی به مراتب پایین‌تری نسبت به پیتزا دارند. فست فود نیز خوراکی پر کالری و چاق کننده محسوب شده و می‌تواند باعث ایجاد مشکلات قلبی و عروقی شود. چربی موجود در فست فودها غالباً چربی اشباع شده و چربی بد هستند که مصرف آن‌ها فشار خون را بالا برده و خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. از طرفی فست فودها همان طور که از نامشان پیداست، در مدت زمان اندکی مصرف می‌شوند و مصرف خوراکی پر کالری در زمان کم می‌تواند علت اصلی نفخ و تورم سیستم گوارشی باشد. این مواد خوراکی پر کالری بوده و برای مدت کوتاهی احساس گرسنگی شما را از بین می‌برد، اما در بلند مدت آثار منفی بی‌شماری بر بدن شما از جمله سیستم عصبی و تولید مثلی بر جا می‌گذارند.

گوشت فرآوری شده از خوراکی پر کالری

گوشت فرآوری شده

خوراکی پر کالری دیگری که زیاده‌روی در مصرف آن سلامت شما را به خطر می‌اندازد گوشت فرآوری شده است. انواع سرطان جدی‌ترین مشکلی است که با مصرف این خوراکی پر کالری گریبان‌گیر شما خواهد شد. مطابق اعلام آژانس بین‌المللی تحقیقات بیماری سرطان مصرف گوشت‌های فراوری شده ارتباط مستقیمی با سرطان روده، معده، پستان و… دارد. به گزارش مدیکل دیلی، پزشکان توصیه می‌کنند این خوراکی پر کالری با گوشت تازه جایگزین شده و مصرف آن به حداقل برسد.

گوشت فرآوری شده دارای مقادیر زیادی مواد شیمیایی و نگهدارنده است که می‌توانند منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی شوند. این خوراکی پر کالری نیز متأسفانه طرفداران بسیاری دارد. پخت و پز آسان این خوراکی پر کالری یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب آن به عنوان وعده‌های غذایی است. کالباس، ژامبون، گوشت دودی، سوسیس، استیک و… هم گوشت فرآوری شده و خوراکی پر کالری به حساب می‌آیند که با فشار خون بالا و انسداد ریوی مزمن ارتباط دارند و مصرف آن‌ها برای سلامتی مضر است.


بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخکرده


انواع شیرینی و دونات

این خوراکی پر کالری دارای مقادیر بسیار بالای شکر، آرد خالص و چربی هستند که به روش‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شوند. دونات‌های متوسط حدوداً ۲۰۰ واحد کالری داشته و چاق کننده محسوب می‌شوند. پس اگر تناسب اندامتان برایتان مهم است، از این خوراکی پر کالری جداً پرهیز کنید یا در صورت مصرف، مقدار بسیار کم و تکه‌های کوچکی میل کنید. شیرینی و دونات علاوه بر چربی و کالری بسیار بالا، حاوی مواد نگهدارنده نیز هستند که برای سلامتی انسان مضرند. شیرینی‌های خامه‌ای دارای چربی بسیار بالا و کالری خالص هستند و مواد مغذی چندانی ندارند. مصرف زیاد این خوراکی پر کالری منجر به اضافه وزن، بیماری‌های قلبی، انسداد عروق، پوسیدگی دندانها و پوکی استخوان‌ها می‌شود.

دونات و شیرینی باعث بالا رفتن قند و فشارخون شده و مصرف مداوم این خوراکی پر کالری سلامت انسان را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. روغن جامد به کار رفته در تهیه‌ی این خوراکی‌ها دارای چربی ترانس بوده و باعث افزایش کلسترول و بالا رفتن احتمال سکته‌ی قلبی می‌شود. فاسد شدن شیرینی‌های خامه‌ای و دونات‌ها که در اثر فعالیت نوعی باکتری رخ می‌دهد رنگ و بوی این خوراکی‌ها را تغییر نمی‌دهد که همین امر احتمال ابتلا به تهوع و استفراغ را افزایش می‌دهد. مصرف این خوراکی پر کالری به کودکان و سالمندان توصیه نمی‌شود.

سس مایونز خوراکی پر کالری

سس مایونز

سس مایونز یک خوراکی پر کالری با میزان کلسترول و چربی بسیار بالایی است. از آنجایی که سس مایونز محیط مناسبی برای رشد سریع باکتری‌هاست، مواد نگهدارنده‌ای به آن افزوده می‌شود که می‌توانند سرطان‌زا باشند. هیچ ماده‌ی خوراکی به اندازه‌ی سس مایونز باعث تخریب پوست صورت نمی‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند سس مایونز به دلیل تهیه در دمای بسیار بالا و استفاده از ماده‌ای به نام پراکسید در فرایند تهیه، فعالیت طبیعی سلول‌های مغزی را دچار اختلال کرده و ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد. این خوراکی پر کالری دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب و چربی‌های اشباع شده هستند که مضرترین نوع چربی‌ها بوده و احتمال دچار شدن به بیماری‌های قلبی، انسداد عروق، فشار خون بالا، سکته‌های قلبی و… را افزایش می‌دهد.

زنان باردار به شدت در معرض ابتلا به انواع عفونت‌ها قرار دارند و مصرف سس مایونز که محیطی مساعد برای رشد انواع میکروب‌ها و باکتری‌هاست برای آن‌ها خطرناک است. سس مایونز باعث تجمع چربی در پوست شده و عوارض پوستی زیادی مانند آکنه و جوش صورت را به دنبال دارد. چاقی، سنگ صفرا، آلرژی و چندین بیماری دیگر با مصرف این خوراکی پر کالری ارتباط مستقیمی دارند.

کلام آخر:

برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌تان و همچنین صرفه جویی در هزینه‌ها، سعی کنید موارد بالا را با انواع میوه، سبزیجات و خوراکی‌های مفیدتر جایگزین کنید.

محقق: رها مقصودی


حجت میرزایی


نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری رخ در وب سایت منتشر خواهد شد

در حال بارگزاری نظرات ...